دسته‌ها
اخبار

چرا دستگیری یک زن بریتانیایی در خارج از کلینیک سقط جنین زنگ خطری برای آزادی بیان است – جاناتان تورلی


این هفته، دستگیری یک زن کاتولیک بریت،ایی به دلیل «نماز خواندن» در خارج از کلینیک سقط جنین توجه بین‌المللی را به خود جلب کرده است. با این حال، زند، شدن ایزابل وان-اسپروس، مدیر گروه ضد سقط جنین مارس برای زندگی در بریت،ا، نه تعجب آور است و نه به ویژه نادر به ،وان نفی آزادی بیان در بریت،ای کبیر. در حالی که این شکل از “اعتراض” به ،وان مبنای دستگیری غیرمعمول است، آزادی بیان سال ها در بریت،ا در حال سقوط آزاد بوده است. همچنین این یک داستان هشداردهنده برای ،، است که در ایالات متحده هستند، که مسلماً با بزرگترین جنبش ضد آزادی بیان در تاریخ خود روبرو است.

تصاویری از بیرمنگام نشان می دهد که وان اسپروس، 45 ساله، به سادگی در نزدیکی کلینیک سقط جنین ایستاده و در سکوت دعا می کند، هنگامی که یک افسر با او روبرو می شود. او دسترسی را مسدود نمی کرد یا هیچ علامت یا مطلب اعتراضی را نشان نمی داد. با این وجود، او دستگیر، زند،، بازجویی و در نهایت به چهار فقره نقض «منطقه حائل» کلینیک سقط جنین متهم شد.

طبق گزارش ها، افسر پلیس وست میدلندز از او پرسید: “آیا نماز می خو،؟” او پاسخ داد: “ممکن است در ذهنم دعا کنم، اما نه با صدای بلند.”

همین بود. او به خاطر نماز خواندن “در سر” در نزدیکی یک کلینیک سقط جنین دستگیر شد.

دستور اخیر 7 سپتامبر نشان داد که نماز خواندن در نزدیکی کلینیک سقط جنین اکنون یک عمل مجرمانه در کشور است. دستور شورای شهر بیرمنگام می گوید که اعمال ممنوع شامل «اما نه محدود به ابزارهای گرافیکی، شفاهی یا نوشتاری، دعا یا مشاوره» است.

افراد مختلف از دستگیری خبر دادند. دکتر جان مایکل ،لی در توییتر نوشت: «نه، شما این را نقض می‌کنید، زن، را که به کلینیک تنظیم خانواده مراجعه می‌کنند و ممکن است برای سقط جنین مشاوره درخواست کنند، مکرراً مورد آزار و اذیت قرار می‌دهید. «دعا ، در سر او» از طرف طرفداران او است.»

با این حال، از نظر قانونی، این خود یک سنجاق خطرناک است. او نه به خاطر رفتار گذشته بلکه به خاطر رفتار فعلی اش که در سرش دعا می کرد دستگیر شد.

یکی دیگر پوستر مخالفت کرد که «آنقدر بدیهی است که او خودش را در انظار عمومی به ،وان راهی برای تبلیغ عقایدش به شهادت می‌رساند، او آگاهانه به آن منطقه رفت تا دستگیر شود. شما باید فکر کنید ما همه ترقه هستیم.»

در واقع، اگرچه «ترقه‌ها» به‌طور کامل بحران آزادی بیان در بریت،ا را نشان نمی‌دهد. این اولین جنایت فکری نیست که در کشور تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد.

سال گذشته، نیک، براک، 52 ساله، به جرم یک جنایت فکری در Maindhead، Berk،re محکوم شد. این نئونازی به دلیل آنچه دادگاه “ایدئولوژی سمی” او را بر اساس محتوای خانه مش، با مادرش در میدنهد، برکشایر نامید، به چهار سال زندان محکوم شد.

در حالی که بسیاری از ما دیدگاه های براک را نفرت انگیز و نفرت انگیز می د،م، اما آنها به سر و اتاق او محدود بودند. با این حال، قاضی پیتر لودر QC نگر،‌های آزادی بیان یا اندیشه آزاد را با بی،ه‌ای واقعاً اورولی رد کرد: «من شما را به خاطر دیدگاه‌های سیاسی‌تان محکوم نمی‌کنم، اما افراط و تفریط این دیدگاه‌ها از ارزیابی خطرناک بودن خبر می‌دهد».

لودر براک را به خاطر داشتن ارزش‌های نازی و دیگر نفرت‌انگیز مورد سرزنش قرار داد:

“[i]واضح است که شما یک افراطی دست راستی هستید، اشتیاق شما به این ایدئولوژی منفور و سمی با شمایل گرافیکی و نژادپرستانه ای که مطالعه کرده اید و به نظر می رسد با دیگران به اشتراک می گذارید نشان داده می شود.

حتی با وجود اینکه لودر قبول کرد که متهم بزرگتر است، تحرک محدودی داشت و «هیچ مدرکی دال بر انتشار آن به دیگران وجود نداشت»، اما او را به دلیل داشتن دیدگاه های افراطی به زندان فرستاد.

پس از صدور حکم، کات بارنز، رئیس پلیس ضد تروریسم ج، شرق (CTPSE)، به دیگران هشدار داد که به زندان می‌رود زیرا «با مدارکی که از دارایی‌هایش در طول تحقیقات کشف و ضبط شده بود، ایدئولوژی راست‌گرای آشکاری را نشان داد…. ما متعهد به مق، با همه اشکال ایدئولوژی سمی هستیم که پتانسیل تهدید امنیت و امنیت عمومی را دارد.»

به نظر می رسد که “ایدئولوژی سمی” در ایرلند با قانون عدالت کیفری (تحریک به خشونت یا نفرت و جرایم نفرت) که اخیراً پیشنهاد شده است، هدف باشد. در اختیار داشتن موادی که نفرت انگیز تلقی می شود جرم محسوب می شود. این قانون یک کابوس آزادی بیان است قانون آن را به ،وان جرم در اختیار داشتن مواد مضر» و همچنین «نفی، انکار یا بی اهمیت جلوه دادن فاحش نسل کشی، جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و جنایات علیه صلح» می داند. این قانون به صراحت قصد مبارزه با “اشکال و بیان نژادپرستی و بیگانه هراسی از طریق قو،ن کیفری” را بیان می کند.

آنچه در مورد قانون بسیار قابل توجه است این است که اجازه می دهد تا شهروندان را به دلیل “تهیه یا در اختیار داشتن موادی که به دلیل ویژگی های محافظت شده آنها باعث تحریک خشونت یا نفرت علیه افراد شود.” این می تواند عمیقاً نه تنها در بیان سیاسی بلکه در بیان ادبی نیز نفوذ کند.

گسترش چنین تعقیب‌هایی به جنایات فکری، گسترش طبیعی جنبش ضد آزادی بیان است که دهه‌ها پیش بیشتر اروپا را در بر گرفت. کاهش آزادی بیان در بریت،ا از دیرباز یکی از نگر،‌های حامیان آزادی بیان بوده است. مردی به دلیل ارسال توییت در حالت مستی با اشاره به سربازان کشته شده محکوم شد. یکی دیگر به خاطر تی شرت ضد پلیس دستگیر شد. یکی دیگر به این دلیل دستگیر شد که دوست پسر ایرلندی دوست دختر سابقش را “جذابی” خطاب کرده بود. یک نفر دیگر به دلیل خواندن “جنگ ،گ فو” دستگیر شد. نوجو، به دلیل اعتراض در خارج از مرکز ساینتولوژی با تابلویی که این دین را “فرقه” می خواند، دستگیر شد.

هنگامی که به ،وان یک ،ت شروع به جرم انگاری گفتار می کنید، در نهایت به یک شیب لغزنده سانسور می رسید. آنچه که سخنان مشوق نفرت یا “ارتباطات م،ب” را تشکیل می دهد یک موضوع کاملاً ذهنی است و ما شاهد گسترش مداوم اصطلاحات و کلمات و حرکات ممنوعه بوده ایم.

برای آمریکایی‌ها آسان است که با اشاره به متمم اول ما، چنین پیگردهای اروپایی را کنار بگذارند. با این حال، جنبش فزاینده ای در ایالات متحده برای تکرار چنین قو،ن اروپایی وجود دارد. در واقع، رهبران دموکرات مانند هیلاری کلینتون از ،ت های اروپایی خواسته اند تا توئیتر را مجبور به سانسور همشهریان خود کنند. به همین ترتیب، اعضای دموکرات قانون جدیدی را تحت فشار قرار داده اند که می تواند به طور خاص برای سرکوب گروه های راست بر اساس ایدئولوژی آنها مورد استفاده قرار گیرد.

،ستان نمونه ای از شیب لغزنده جرم انگاری گفتار است که ناگزیر آنها را به «جنایت فکری»، حتی دعاهای جنایتکارانه کشاند. این موارد باید بیداری برای همه ،، باشد که برای آزادی بیان ارزش قائل هستند. اگر چنین پیگردهایی پابرجا باشد، آزادی بیان به م،ای واقعی کلمه در دنیای غرب دعایی ندارد.

مثل این:

پسندیدن بارگذاری…


منبع: https://jonathanturley.org/2022/12/24/wit،ut-a-،pe-or-a-prayer-why-the-arrest-of-a-british-woman-outside-of-an-abortion-clinic-is-a-wake-up-call-for-free-s،ch/