دسته‌ها
اخبار

وکیل کیست و موضوعاتی که درباره عقد وکالت باید بدانید بنیاد وکلا-وکیل پرتاک

برابر قانون،غیر از وکلای مجاز هیچ یک نمی تواند در جلسات دادگاه به سمت وکالت مداخله کند مگر به طور اتفاقی و آن هم به صورت محدود و این در حالی است که شخص دارای معلومات کافی برای وکالت می باشد ولی شغل و حرفه او وکالت در دادگستری نیست و می تواند برای بستگان سببی (مثل برادر،عمو و…) یا نسبی خود(مثل همسر،پدر و مادر همسرو…) وکالت نماید. طبق قانون استقلال وکلا و آیین نامه ی مربوطه پروانه ی وکالت اتفاقی ممنوع می باشد که غیرموجه بودن آن ناشی از سوء استنباط از قانون و آیین نامه ذکر شده است. به استناد بند (ه) ماده ی ۳ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب ۷۳ برای صدور پروانه ی وکالت اتفاقی در هر مورد باید مبلغ ده هزار ریال تمبر الصاق و ابطال گردد. وکالت اتفاقی به این معنا می باشد که شخص بدون دارا بودن پروانه ی وکالت به صورت استثنائی و محدود از حق خویشاوندان خود به شرط داشتن میزانی دانش حقوقی در دادگاه ها دفاع کند.

  • هم وکالت در دفاع در برابر دعوای طاری،غیر از دعوای اضافی که وکالت در طرح آن و دفاع در قبال به تصریح در وکالتنامه ندارد.
  • وکالت در دادگاه مستلزم داشتن پروانه وکالت می باشد اما قانون تحت شرایطی وکالت بدون پروانه را پذیرفته اشخاصی که واجد معلومات کافی برای وکالت باشند اما پروانه وکالت نداشته باشند می توانند در سال سه مرتبه با اخذ جواز وکالت اتفاقی از کانون مزبوطه برای اقربای سببی و نسبی خود تا درجه ی دوم از طبقه ی سوم وکالت نمایند.
  • وکیل دادگستری نمی تواند از اسرار موکل خود و اطلاعاتی که به عنوان مشکل حقوقی به وی ارجاع داده است سوء استفاده کرده و از اسرار موکل به ضرر وی استفاده نماید .
  • حاضر شود و اقدام به دفاع نماید و وکیل مدنی نیز با اختیارات حاصله از سوی موکل می تواند اقدام نماید.

هر فرد و یا افراد حقوق می توانند که به طور آزادانه از میان وکلای دادگستری، وکیل دادگستری خود را انتخاب نمایند و رابطه بین وکیل و موکل با تنظیم و امضای وکالتنامه و مشخص کردن حق الزحمه وکیل شروع می گردد. بسیاری از شهروندان به صورت خلاصه و اجمالا با مفهوم وکالت و انتخاب وکیل آشنا هستند و وکیل یا وکلا را اشخاصی می دانند که در نزد دادگاه ها و مراجع قضایی حاضر می شوند و به دفاع از حقوق موکل خود می پردازند . هر چند واژه وکیل به همان معنایی است که بسیاری از افراد تصور می کنند ، با این حال وکیل شدن و وکالت کردن علاوه بر اینکه شغلی تخصصی است ، نیازمند داشتن تحصیلات خاص و گذراندان دوره های مخصوصی است تا شخص به عنوان وکیل شناخته شود .

انواع وکیل رایگان

وکلاءِ هر دو تشکل موصوف در مجموع اختیارات و وظایف مشابهی داشته و امور وکالتی و مشاوره‌ای را به انجام می‌رسانند و در دادگاه‌ها به انجام وکالت اشتغال دارند. مـؤسسه حقوقی دادگان در راستای گسترش خدمات به کلیه مناطق کشور، سامانه اینترنتی خود را به شکلی مدرن طراحی کرده است. با استفاده از این سیستم موکلین می‌توانند از هر نقطهٔ کشور به راحتـی به خدمات و مشاوره حقوقی این شرکت دسترسی داشته و مراحل کار را نیز در فضای مجازی پیگیری کنند . تحقیق در مورد اطلاعات، تهیه پیش نویس اسناد، واسطه گری در اختلافات و ارائه مشاوره به مشتریان در مورد حقوق قانونی آن ها تنها برخی از مسئولیت ها است که بسته به حوزه قانون شامل آن ها می شود.

وکیل کیست و چند نوع وکیل داریم

اما وکیل دادگستری، در رشته حقوق تحصیل کرده و بعد از موفقیت در آزمون وکالت و گذارندن دوره کاراموزی، پروانه وکالت دریافت کرده است و حق وکالت در کلیه دعاوی حقوقی و کیفری را دارد. وکلا برای طرح و اقامه ی دعوی و دفاع در محاکمی اعم از کیفری یا حقوقی باید وکیل دادگستری و دارای پروانه ی معتبر باشند و پذیرش وکالت، غیر از وکلای دادگستری جز درمورد وکالت اتفاقی در محاکم مرقوم مجوز قانونی ندارد. به فردی که تحصیلات حقوقی دارد اما حرفه وی وکالت نیست و به صورت اتفاقی واسطه حل مشکل یکی از خویشاوندان خود می شود وکیل اتفاقی می گویند. این مورد بدین شکل است که فرد بدون وارد شدن به دوره کارآموزی و آزمون وکلا در این مورد خاص پروانه وکالت اخذ می کند و با گذراندن روند قانونی و پرداخت هزینه ها می تواند چنین وکالتی را از بستگان درجه یک خود بپذیرد به چنین وکیلی اتفاقی می گویند . ‏ در حال حاضر دو مرجع پروانه رسمی وکالت صادر می‌کند که عبارتند از کانون وکلای دادگستری استانها و مرکز وکلای قوه قضاییه. به موجب ماده 348قانون آیین دادرسی کیفری درجرائمی که مجازات آن ها سلب حیات،حبس ابد،قطع عضو و…است اگرمتهم وکیل معرفی نکرده ویا وکیل او بدون عذرموجه دردادگاه حاضرنشود،دادگاه باید برای او وکیل تسخیری تعیین نماید.

5- پرداخت هزينه های پرونده «به جز علی الحساب ماليات حق الوكاله و سهم صندوق حمايت وكلا» همانند هزينه های دادرسی،‌كارشناسی، آگهی، تايپ، كپی، و اوراق استفاده شده به عهده موكل است كه بايد با اعلام وكيل پرداخت شود. عزل یا استعفای وکیل یا تعیین وکیل جدید باید در زمانی انجام شود که موجب تجدید جلسه دادگاه نگردد، در غیر این صورت دادگاه به این علت جلسه را تجدید نخواهد کرد. تبصره – در غیر جرائم موضوع صلاحیت دادگاه کیفری یک، هر یک از طرفین می توانند حداکثر دو وکیل به دادگاه معرفی کنند. ‏ اختیار وکیل برای استناد به سوگند نیاز به تصریح در وکالتنامه ندارد آنچه نیاز به تسویه در وکالتنامه دارد قبول یا رد سوگند است. ‌تبصره – نحوه فعالیت، محل استقرار و نوع ارتباط این دفاتر به موجب آیین‌نامه‌ای است که توسط ستاد کل سپاه تهیه و وزارت با هماهنگی قوه‌قضائیه و وزارت دادگستری تهیه و به تصویب فرماندهی کل خواهد رسید.

ازجمله اینکه وکلا مکلفند درهنگام محاکمه حضورداشته باشند.مگراینکه دارای عذرموجه باشند.که این موارد درماده 41قانون آیین دادرسی مدنی ذکرشده است. وکلای دادگستری،چون به جای اصحاب دعوامیباشند،بایدهمه ی اقدامات واعمالی را که آنها قانونا باید یا میتوانند برای احقاق وحفظ حقوق خودمعمول دارند،درزمان لازم به وکالت ازموکل انجام دهند. می‌توان برای وکیل انتخابی حد و مرزی مشخص کرد که در چه زمینه‌ای اجازه وکالت از طرف موکل دارد و در چه زمینه‌ای خود شخص باید برای آن کار حضور داشته باشد.