دسته‌ها
اخبار

وکیل کیست؟ ‍️ چرا باید وکیل بگیریم؟ ‍️ برترین وکیل-وکیل پرتاک

در صورتی که وکیل درخواست حق‏ الوکاله کند، دادگاه حق‏ الوکاله او را متناسب با اقدامات انجام شده، تعیین می کند که در هر حال میزان حق‏ الوکاله نباید از تعرفه قانونی تجاوز کند. ‏ در امور کیفری در جرایمی که مجازات آن سلب حیات یا حبس ابد است، اگر متهم اقدام به معرفی وکیل در مرحله تحقیقات مقدماتی نکند بازپرس برای او وکیل تسخیری انتخاب می‌کند تبصره ۲ ماده ۱۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری. وکیل پایه یک موظف است که بعد از انعقاد قرارداد با موکلش نسبت به تنظیم دادخواست، شکوائیه و لوایح مرتبط با پرونده حقوقی اقدام کند. همچنین به جز در مواردی که عذر موجه از سمت وکیل وجود داشته باشد، او باید در جلسه دادگاه و جلسات دادرسی حاضر شود و از پرونده قضایی و موکلش دفاع کند. 2- اگر پذیرش یک وکیل توسط کانون وکلا صورت گرفته باشد، فرد وکیل پایه یک دادگستری می‌شود و اگر پذیرش خود را از طریق قوه قضاییه به دست آورد، پایه دو دادگستری می‌شود. براساس ماده 2قانون وکالت اشخاصی که دارای معلومات کافی برای وکالت باشنداما پروانه ی وکالت نداشته باشند،میتوانند درسال سه مرتبه با گرفتن جواز وکالت اتفاقی ازکانون مربوط،برای اقربای سببی یا نسبی خودتا درجه دوم ازطبقه سوم وکالت نمایند.

  • در مورد دعاوی کیفری، مبلغ حق‌الوکاله عرف و روال خاصی وجود ندارد و تابع دعوی، وضعیت طرفین، روند دادرسی، سختی کار، حجم پرونده و… می‌باشد.
  • شما باید سعی کنید وکلایی را انتخاب کنید که قابل‌اعتماد باشند و شما بتوانید با خیالی راحت تمام اطلاعات موردنیاز را در اختیار آنها قرار دهید.
  • چنانچه متهم وکیل خود را معرفی نکند، مدیر دفتر، پرونده را نزد رئیس دادگاه ارسال می کند تا طبق مقررات برای متهم وکیل تسخیری تعیین شود.
  • بعد از گذراندن تحصیلات خود در دانشگاه و اخذ مدرک تحصیلی خود باید در آزمونی به نام وکیل قوه قضاییه که از طرف قوه مربوطه برگزار می شود، شرکت کند و پس از آن نیز خود را برای دوره کارآموزی آماده کند.
  • حق‌الوکاله تابع هر مرحله از دادرسی می‌باشد، یعنی در مرحله بدوی (نخستین) حق‌الوکاله آن جداگانه محاسبه و دریافت می‌شود و در مراحل دیگر مانند تجدیدنظر، فرجام‌خواهی، اعاده دادرسی اعمال ماده 477 و اجرای حکم، به صورت جداگانه مشخص و دریافت می‌گردد.

این انتخاب از سوی متقاضی و از بین وكلای دادگستری انجام می شود و رابطه ميان وكيل و موكل طبق قرارداد و با تنظيم و امضای وكالتنامه که به صورت فرم قرارداد چاپي كه كانون وكلای دادگستری در اختيار وكلا قرار می دهد و با تعيين حق الزحمه وكيل آغاز می شود. اگر جلسه مقرر برای اخذ توضیح از وکیل مزبور تعیین نشده باشد و دادگاه نیاز به اخذ توضیح خاصی از وکیل متوفی یا معزول یا مصطفی یا ممنوع یا غیره نداشته باشد دادرسی به تاخیر نمی افتد هر چند وقت دادرسی به موکل او ابلاغ نشده باشد. هم وکالت در دفاع در برابر دعوای طاری،غیر از دعوای اضافی که وکالت در طرح آن و دفاع در قبال به تصریح در وکالتنامه ندارد. عبارت اعتراض به رای اعتراض به نظر کارشناس را در بر نمی گیرد زیرا نظر کارشناس رای به معنای دقیق کلمه نیست به عبارت دیگر اختیار اعتراض به نظر کارشناس نیاز به تصریح در وکالتنامه ندارد. ‏ نمایندگان حقوقی دستگاه های اجرایی حق حضور و دفاع در دیوان عالی کشور را دارند.

یک وکیل کیفری چه ویژگی‌ها و خصوصیاتی باید داشته باشد؟

اما با وكالت تنظيمي در دفاتر اسناد رسمي نمي توان از جانب شخص حقيقي يا حقوقي به طور مستقيم به دادسراها و دادگاه ها مراجعه و موضوع وكالت را انجام داد. برای این که به وکیلی وکالت قضایی بدهید لازم است برگه های مخصوصی را که برای این موضوع توسط نهادهای قانونی تهیه شده امضا کنید و بدین وسیله شما در حدود مصرح در متن وکالتنامه به وی وکالت می دهید تا مسأله مورد درخواست شما را در مراجع قضایی یا اداری پیگیری نماید. هرچند امروزه وکیل، معمولا به عنوان کسی شناخته می شود که دارای دانش حقوقی است و پروانه وکالت دارد، اما برای انجام برخی امور می توان به هر شخص دارای شرایطی وکالت داد. لذا افراد باید دقت داشته باشند، تعریف عنوان کلی وکیل با عنوان وکیل دادگستری متفاوت است. یا زوج می تواند به زوجه وکالت در طلاق بدهد اما وکالت پرونده قتل را فقط یک وکیل پایه یک دادگستری می تواند به عهده بگیرد.

تفاوت وکیل پایه یک دادگستری با وکیل قوه قضاییه

یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع این است که شما ممکن است با اسناد مختلف درگیر شوید و دقیقا ندانید که در هر مرحله از پیگیری‌های خود باید به دنبال چه چیزی باشید. در این شرایط است که معمولا نمی‌توانید آرامش خود را حفظ کنید و علاوه بر این‌که عملکرد بهینه خود را از دست می‌دهید ممکن است مشکلات بیشتری را نیز برای خود به وجود بیاورید. توجه به نکات یادشده، ضرورت انتخاب یک وکیل کیفریِ با کفایت، باتجربه و متخصص در امور کیفری را بیش از پیش از آشکار می‌کند.

«برون‌گرایی» رفتاری است که با دیدگاه عینی و خارجی مشخص شده و با فعالیت عملی بالاتری همراه است، افراد «برون‌گرا» از آمادگی کمتری برای تسلط بر نفس خویش برخوردارند. این افراد بودن در جمع و فعالیت‌های گروهی را بر فعالیت‌های انفرادی ترجیح می‌دهند. پیش از راه اندازی یک کسب‌وکار سودآور، لازم است که تخصص و مهارت‌هایی را یاد بگیریم.

وظایف وکیل پایه یک دادگستری

اما وکیل دادگستری، در رشته حقوق تحصیل کرده و بعد از موفقیت در آزمون وکالت و گذارندن دوره کاراموزی، پروانه وکالت دریافت کرده است و حق وکالت در کلیه دعاوی حقوقی و کیفری را دارد. وکلا برای طرح و اقامه ی دعوی و دفاع در محاکمی اعم از کیفری یا حقوقی باید وکیل دادگستری و دارای پروانه ی معتبر باشند و پذیرش وکالت، غیر از وکلای دادگستری جز درمورد وکالت اتفاقی در محاکم مرقوم مجوز قانونی ندارد. به فردی که تحصیلات حقوقی دارد اما حرفه وی وکالت نیست و به صورت اتفاقی واسطه حل مشکل یکی از خویشاوندان خود می شود وکیل اتفاقی می گویند. این مورد بدین شکل است که فرد بدون وارد شدن به دوره کارآموزی و آزمون وکلا در این مورد خاص پروانه وکالت اخذ می کند و با گذراندن روند قانونی و پرداخت هزینه ها می تواند چنین وکالتی را از بستگان درجه یک خود بپذیرد به چنین وکیلی اتفاقی می گویند . ‏ در حال حاضر دو مرجع پروانه رسمی وکالت صادر می‌کند که عبارتند از کانون وکلای دادگستری استانها و مرکز وکلای قوه قضاییه. به موجب ماده 348قانون آیین دادرسی کیفری درجرائمی که مجازات آن ها سلب حیات،حبس ابد،قطع عضو و…است اگرمتهم وکیل معرفی نکرده ویا وکیل او بدون عذرموجه دردادگاه حاضرنشود،دادگاه باید برای او وکیل تسخیری تعیین نماید.

امروزه افراد زیادی هستند که به دنبال استخدام بهترین وکیل ملکی بوده و قصد دارند تا از خدمات چنین وکیلی استفاده کنند ولی سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه چنین وکیلی را برای پرونده‌های حقوقی ملکی خود بیابیم؟ در پاسخ به این سوال شما می‌توانید از خدماتی که مجموعه ما به شما ارائه می‌دهد استفاده کنید. استفاده از خدمات یک موسسه حقوقی معتبر می‌تواند به شما کمک کند تا شرایط بهتری را در پرونده خود داشته باشید و با خیالی راحت از خدمات وکلای این موسسات استفاده کنید. در همین راستا، گروه وکلای حامیان عدالت در خدمت مراجعین محترم، جهت دفاع از حقوق ایشان در تمامی دعاوی و امور قانونی، آماده ارائه انواع خدمات حقوقی توسط بهترین وکیل های متخصص در امور کیفری و حقوقی و خانواده می باشد.