دسته‌ها
اخبار

وکیل و موکل کیست؟ ️ حامیان عدالت-وکیل پرتاک

برای ورود به شغل وکالت هم می‌توان از طریق کنکور سراسری و دانشگاه اقدام کرد و هم می‌توان با معادل‌سازی مدرک حوزه علمیه وارد این عرصه شد. مستروکیل در راستای افزایش دانش حقوقی و قضایی مردم ایران زمین راه اندازی شده است و همچنین دسترسی به وکیل را ساده تر میکند. جرایم علیه اموال، معمولاً به جرایمی اطلاق میشود که یکی از لازمه‌های انجام آن دخالت در اموال افراد دیگر است و به موجب آن، فرد صاحب مال از استفاده از آن محروم می شود و یا نمیتواند از استفاده از آن لذت ببرد. این نوع جرایم شامل مواردی از قبیل خیانت در امانت، جعل، کلاهبرداری، انتقال و فروش مال غیر و سرقت اشاره کرد. در دنیای امروز، هر کسی ممکن است در برهه‌ای از زمان، به هر دلیلی درگیر مسائل و مشکلات کیفری شود و با توجه به اینکه این مشکلات به صورت مستقیم با جان و مال و آبرو و حیثیت افراد در ارتباط است، لازم است بدانیم که در صورت درگیر شدن با چنین مشکلاتی بهتر است به وکیل کیفری مراجعه کنیم.

  • در این شرایط است که معمولا نمی‌توانید آرامش خود را حفظ کنید و علاوه بر این‌که عملکرد بهینه خود را از دست می‌دهید ممکن است مشکلات بیشتری را نیز برای خود به وجود بیاورید.
  • 11- وكيل دادگستري نمي تواند همزمان، وكالت شخصي را كه طرف دعوي موكل اوست به عهده بگيرد و بايد صلاح و غبطه موكل را رعايت كند.
  • وکلای دادگستری و مشاوران حقوقی وظیفه دارند هر ساله در سه دعوی حقوقی به عنوان وکیل معاضدتی قبول وکالت نمایند و اگر موکل محکوم له واقع گردید حق الوکاله قانونی از آن چه که وصول شد به او پرداخت می شود.
  • 3- انتخاب وكيل دادگستری به صورت آزادانه از سوی هر شخص حقیقی و یا حقوقی طبق قانون اساسی جایز است.
  • به طور کلی اگر فردی با دیگری قرارداد وکالت امضا کرده باشد، به عنوان وکیل او در انجام کار مشخص شده شناخته می‌شود.
  • برای انجام این کار متقاضی باید درخواست خود را به طور کتبی به کانون وکلای دادگستری تحویل دهد.

بعد از پایان مرحله‌ی کارآموزی، کارآموزان وکالت پروانه‌ی پایه دو دریافت می‌کردند و پس از دو سال می‌توانستند پروانه پایه یک دریافت نمایند. اما در سال 98 نحوه دریافت پروانه پایه یک وکالت در مرکز مشاوران قوه قضاییه با تغییرات قابل توجهی روبرو شده است. 2- طبق قسمت دوم تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392، در جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی و همچنین جرائم سازمان‌یافته که مجازات آنها مشمول ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری است، در مرحله تحقیقات مقدماتی طرفین دعوی، وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تأیید رئیس قوه قضاییه باشد، انتخاب می‌کند. افرادی که پروانه وکالت خود را دریافت کرده‌اند می‌توانند در کلیۀ دعاوی حقوقی یا کیفری به فعالیت بپردازند. دایره اختیارات وکلای پایه یک بسیار گسترده است و طیف وسیعی از مسائل قضایی را در برمی‌گیرد. وکیلان می‌توانند در دادگاه یا دیگر مراجع صالح حضور یافته به دفاع از موکل خود بپردازند.

در موارد فوق اگر اخذ توضیح لازم باشد دادرسی به تاخیر می‌افتد و دادگاه به موکل اخطار می‌کند تا شخصاً یا توسط وکیل جدید برای ادای توضیح حاضر شود تاخیر دادرسی به معنای آن است که وقت دادرسی که تعیین شده ابطال و وقت دیرتری تعیین شود. در تمام امور کیفری، طرفین می توانند وکیل یا وکلای مدافع خود را معرفی کنند. ‏ وکیل اتفاقی حق وکالت در دیوان عالی کشور را ندارد زیرا وکیل پایه یک تلقی نمی شود. وکلای متداعیین باید دارای شرایطی باشند که به موجب قوانین راجع به وکالت دردادگاهها برای آنان مقرر گردیده است. ترسی که ممکن است در موکل و شخص خطاکار باشد باعث می شود حقیقت کتمان شود و عدم مهارت کافی در دفاع نیز سبب می گردد در جهان پیچیده امروز اشخاص در دادگاه ها نتوانند به حقوق خویش برسند.

برای مشاوره حقوقی با کارشناسان حقوقی موسسه دادنیک پیام دهید

از طرف موکل خود می بایست انجام دهد ، مورد وکالت باید از اموراتی باشد که خود موکل بتواند آنرا انجام دهد و مانع قانونی در این زمینه وجود نداشته باشد ، و وکیل هم برای انجام آن امر اهلیت قانونی داشته باشد . عبارت است اینکه شخصی به طور رسمی یا عادی جهت انجام امور کاری یا اداری خود به شخص دیگری وکالت می دهد. وکالت عقدی است که بموجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را بر انجام امری نایب خود قرار می دهد. 2- قابل دفاع بودن پرونده یعنی ممکن است شخص برای پرونده‌ای درخواست وکیل کند که هیچ نتیجه‌ای در بر ندارد و تنها باعث اتلاف وقت و هزینه می‌شود. بسته به میزان حق‌الوکاله، مبلغی از آن به عنوان پیش پرداخت به وکیل داده می‌شود و باقی مبلغ با توافق طرفین و طی مدت‌های تعیین شده و اقساطی پرداخت می‌شود. وکلا در قبال قبول وکالت اشخاص، دستمزدی دریافت می‌کنند که به آن حق‌الوکاله گفته می‌شود.

شرکت ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و برای رسیدگی به دعاوی خود نیاز به وکیل دارند. برخی از وکلا در زمینه وکالت دعاوی شرکت دارای تجربه و تبحر بیشتری هستند که صاحبان شرکت ها با بهره گیری از آن ها می توانند از تضییع حق و ورود خسارت به شرکت خود جلوگیری نمایند. در واقع زمانی که هیچ نماینده ای برای دفاع از حقوق متهم به پرونده وارد نشده است، دادگاه از میان وکلای دادگستری، جانشینی را به صورت رایگان در اختیار متهم قرار می دهد. اما چنانچه به دلیل عدم توانایی مالی و یا هر دلیل دیگری شخصی نتواند برای خود جانشین انتخاب کند، براساس صلاحدید دادگاه و تشخیص کمیسیون کانون وکلا، برای او به صورت رایگان وکیل در نظر گرفته می شود تا بتواند از حقوق وی در دادگاه دفاع کند. شما باید سعی کنید وکیلی را برای پرونده‌های ملکی خود انتخاب کنید که بسیار مسئولیت‌پذیر بوده و پیگیری‌های لازم را در زمان خودش انجام دهد. دعاوی ملکی معمولا نیازمند پیگیری‌های قوی هستند تا خیلی سریع به نتیجه برسند؛ چراکه این پرونده‌ها و دعاوی حقوقی معمولا نیازمند مدارک و اسناد متعددی هستند که اگر در تهیه کردن آنها کوتاهی کنید ممکن است پرونده شما به نتیجه خاصی نرسد.

وکیل کیست و چه وظایفی دارد؟

تبصره ۲- هرگاه پس از تعیین وکیل تسخیری، متهم، وکیل تعیینی به دادگاه معرفی کند، وکالت تسخیری منتفی می شود. ‏ اگر وکیل در یک یا دو شاخه حقوقی ممتاز و دارای مهارت باشد بهتر از این است که در تمامی شاخه ها با حداقل مهارت وارد شود.و این امر موجب به وجود آمدن تراکم پروندهای ناقص و بی ثمر در دادگستری می گردد. مشاور حقوقی می‌تواند در امور کاری و اداری، امور مربوط به مهاجرت، امور تجاری و مسائل بین المللی و سایر امور حقوقی به اشخاص کمک کند. وکالت‌نامه‌ای که بدون پادرمیانی دفتر اسناد رسمی نوشته شود وکالت‌نامه عادی یا غیررسمی نام دارد. در هر مرحله از دادرسی وکیل تمبر مالیاتی آن را چسبانده و باید حق‌الوکاله آن مرحله را دریافت نماید، مثلاً چنانچه بخواهد تجدیدنظرخواهی نماید، باید تمبر مالیاتی تجدیدنظرخواهی را بچسباند و حق‌الوکاله آن را دریافت کند. همچنین ممکن است در شرایطی حق‌الوکاله به طور کامل در ابتدای قرارداد دریافت شود و این موضوع با توافق طرفین صورت می‌پذیرد.

وکیل خانم برای طلاق

اگر شما هم قصد خریدوفروش ملک یا اجاره ملک را دارید احتمالا سوالات زیادی در این زمینه برایتان به وجود آمده و به دنبال پیداکردن پاسخ مناسبی برای آنها هستید. در چنین شرایطی معمولا مشورت گرفتن از یک فرد باتجربه و با سطح دانش بالا در این زمینه و به‌خصوص در زمینه مسائل حقوقی ملکی پیرامون خریدوفروش ملک می‌تواند به میزان زیادی به شما کمک کند. وکیل ملکی شخصی است که دارای تجربه و دانش حقوقی بالایی در این زمینه است و می‌تواند راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما قرار دهد. معمولاً برای جلسات مشاوره نیز حق‌الوکاله دریافت می‌شود؛ اما برخی از وکیلان برای جلسۀ مشاوره هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند. مبلغ حق‌الوکاله برای هر ساعت مشاوره، به وکیل بستگی دارد و چند صدهزار تومان می‌شود. لازم به ذکر است حل پرونده‌های حقوقی یا کیفری الزاماً به حضور وکیل پایه یک نیاز ندارد.

بنیاد وکلا پلتفرمی آنلاین است که بر مبنای نیازهای روز حوزه حقوقی و قضائی کشور طراحی و استقرار داده شده است. به وکلایی که در دوران کارآموزی به وکالت می پردازند، وکیل کارآموز یا کارآموز وکالت می گویند. و در صورتی که موکل امضاء، مهر یا اثر انگشت خود را انکار نماید، دادگاه به این موضوع نیز رسیدگی خواهد نمود. وکیلان به دلیل ارتباطاتی که دارند می‌توانند در موارد خاص به موکل خود کمک کنند. یک وکیل آگاه به جدیدترین قوانین و تبصره‌ها آگاه است و پیچیدگی‌های نظام اداری و قضایی را به‌خوبی می‌شناسد؛ ازاین‌رو یک وکیل باتجربه می‌تواند فرایند حل پرونده را سریع‌تر و بهتر پیش ببرد.

براساس قانون حمایت قضایی از کارمندان نیروهای مسلح و دولتی، در صورتی که این کارمندان دولتی از جمله لشگری و کشوری در کارهای خدمتی با مشکلات حقوقی و قضایی مواجه شوند، سازمان محل خدمت او موظف است متخصصان حقوقی خود را به عنوان وکیل برای دفاع از کارمندانی که با مشکل رو به رو شده اند اختیار کند. برای بهره مندی از این تاسیس مفید،متقاضی (خواهان یا خوانده ) باید درخواست خود را به دبیرخانه موسسه معاضدت مستقر در کانون وکلای مرکز تقدیم کند و کسانی که دور از مرکز زندگی می کنند می توانند این درخواست را به دفتر دادگستری محل اقامت خود تسلیم نمایند. در قوانین کشور ما تدابیری اندیشیده شده است که برای استفاده قشر آسیب پذیرجامعه ،امکانات لازم برای بهره مندی از راهنمایی و مشاوره حقوقی فراهم شود و همگان قادر به استفاده از وکیل باشند به همین جهت در این مقاله میخواهیم به بیان انواع وکالت در دادگستری بپردازیم. گروه وکلای آراز فرتاک به عنوان یکی از برندهای موفق موسسات حقوقی، با فعالیت چندین ساله در غرب تهران، همواره پذیرای موکلینی است که نگران احقاق حق خود در محاکم قضایی هستند. هنگامی که بسیجیان یا افراد ایثارگر با مشکلات حقوقی مواجه شوند، وکلای قضائی که در قانون سپاه از دفتر حمایت قضایی پروانه دریافت نموده اند به عنوان وکیل ایثارگران یا بسیجیان در محاکم قضایی حاضر شده و خود را با نام وکیل حمایتی معرفی می نمایند.