دسته‌ها
اخبار

پاسخ اتحادیه اروپا به تصمیمات قضایی ملی نرخ حق امتیاز FRAND


پست مهمان توسط پروفسور خورخه ال. کنترراس

در 28 مارس 2023، رویترز گزارش داد که یک مقررات پیشنهادی پارلمان و شورای اروپا به دفتر مالکیت فکری اتحادیه اروپا (EUIPO) اختیار می‌دهد تا نرخ‌های حق امتیاز «عادلانه، معقول و بدون تبعیض» (FRAND) را برای پتنت‌های اروپایی که برای استانداردهای صنعت ضروری هستند تعیین کند (استانداردها – ثبت اختراعات ضروری یا “SEPs”)، و همچنین برای ارزیابی ضروری بودن SEP ها برای استانداردهای مربوطه. در این پست، من پیشنهاد لو رفته اتحادیه اروپا را با سال گذشته مقایسه می کنم قانون حق امتیاز اساسی استانداردها (SERA) پیشنهاد اتحادیه اروپا با برخی تفاوت های مهم شباهت قابل توجهی به آن دارد. به طور کلی، من معتقدم که پیشنهاد اتحادیه اروپا کمک مثبتی به حل و فصل کارآمد و عادلانه اختلافات FRAND می کند، اگرچه ارزشمندترین نقش آن ممکن است سوق دادن سهامداران به سمت راه حل ترجیحی باشد. داوری جه، تعیین نرخ.

پیش نویس لو رفته

حتی قبل از انتشار رسمی پیشنهاد اتحادیه اروپا، مقدار قابل توجهی از مطالب در دسترس عموم قرار گرفته است. متن لو رفته از پیش نویس در پست شد وبلاگ ثبت اختراع Kluwer، خلاصه و خلاصه ای از آن در سایت قرار داده شده است اختراعات FOSSو یک ارزیابی 248 صفحه ای تأثیر توسط کمیسیون اروپا (EC) به طور گسترده در بین سهامداران پخش شده است. همانطور که رویترز گزارش داد، پیش‌نویس پیشنهاد اتحادیه اروپا قرار بود توسط مارگرت وستاگر، معاون رئیس‌جمهور اتحادیه اروپا در 26 آوریل اعلام شود، اما پیش‌نویس فاش شده در حال حاضر باعث ایجاد نظرات و بحث‌های قابل توجهی شده است (به خلاصه‌ها، همراه با پیوندها، ارسال شده توسط تام کاتر و فلوریان مو،). نیازی به گفتن نیست که پیش نویس قانون پیشنهادی قبل از انتشار، دارای قوت قانون نیست و همانطور که اشاره شده توسط مدیریت دارایی های فکری و دیگران، یک روند قانونی طول، در پیش است که طی آن پیشنهاد اتحادیه اروپا می تواند به طور اساسی تغییر کند یا به طور کامل خنثی شود. با این وجود، امروز ارزش بحث در مورد برخی از تأثیرات بالقوه آن را دارد.

مشکل: تعیین حقوقی ملی نرخ های حق امتیاز جه، FRAND

پیشنهاد بلندپروازانه اتحادیه اروپا به بسیاری از مسائل ماندگار می پردازد که در ذات آن وجود دارد جهان نامشخص صدور مجوز FRANDاز جمله اینکه آیا اختراعات اعلام شده به ،وان “ضروری” برای استانداردهای صنعتی خاص واقعا ضروری هستند یا خیر (،وان V) (مساله مورد بحث اینجا و اینجا) و اینکه چگونه تعهدات مجوز FRAND می تواند صاحبان بعدی اختراعات اساسی را م،م کند (ماده 3) (مساله مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اینجا و اینجا). در یک نکته مثبت، پیشنهاد اتحادیه اروپا توضیح می‌دهد که «سیاست‌های صدور مجوز بدون حق امتیاز نگر،‌هایی را ایجاد نمی‌کنند» (شاله 10) – با توجه به شکایات اخیر در مورد ا،امات مجوز SEP بدون حق امتیاز (به ،وان مثال، نگاه کنید به: اینجا). این مسائل مهم اما خارج از حوصله این پست است.

بزرگ‌ترین مسئله‌ای که پیشنهاد اتحادیه اروپا به دنبال آن است، تمایل اخیر دادگاه‌ها در چین و بریت،ا (و احتمالاً سایر کشورها) برای تعیین نرخ‌های FRAND برای کل سبد جه، دارنده SEP (رویکرد جه،) است، نه فقط برای SEP‌های صادر شده. در آن حوزه قضایی (رویکرد ملی) (به تفصیل مورد بحث قرار گرفت اینجا و اینجا). این پدیده منجر به اختلافات قضایی، تشدید احکام ضد دعوی (ASI) و ضد دعوا (AASI) شده است. اینجا، اینجا و اینجاو بین المللیمسابقه تا پایینبه ،وان حوزه های قضایی برای تبدیل شدن به مقاصد ترجیحی برای حل و فصل اختلافات جه، FRAND رقابت می کنند. همانطور که در مقالات ذکر شده ذکر شد، دادگاه‌های اروپایی، با پیروی از اصول قانون مدنی، عموماً از دستورات ضد دعوی در پرونده‌های جه، FRAND مخالفت می‌کنند، و در نتیجه حق امتیاز برای اختراعات اروپایی عمدتاً در جاهای دیگر ایجاد می‌شود. علاوه بر این، اتحادیه اروپا به همراه ایالات متحده و سایرین در حال حاضر درگیر الف اختلاف نظر در سازمان تجارت جه، (WTO) در مورد رویه های ASI چین در این موارد (بحث مفصلی از چشم انداز ASI چین می توان یافت اینجا).

خلاصه پیشنهاد اتحادیه اروپا

برخی از ،اصر کلیدی پیشنهاد اتحادیه اروپا در مورد تعیین نرخ FRAND به شرح زیر است:

1 – هنر 21 صاحبان SEP را م،م می کند که SEP های اروپایی خود را با یک “مرکز صلاحیت” جدید (“مرکز”) ایجاد شده در EUIPO ثبت کنند. SEPها باید ثبت شوند تا در دادگاه های اروپایی اجرا شوند (از جمله دادگاه جدید ثبت اختراع (“UPC”)).

2 – هنر 17-18 به شرکت‌کنندگان در سازمان‌های توسعه استاندارد (SDOs) اجازه می‌دهد تا به طور جمعی درباره بار حق امتیاز کل (“از بالا به پایین”) برای یک استاندارد خاص مذاکره کنند، که سپس توسط مرکز منتشر خواهد شد – رویکردی که شفافیت را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد. و قابل پیش بینی بودن مذاکرات صدور مجوز FRAND (نگاه کنید به اینجا)

3 – هنر 36 دارندگان SEP و اجراکنندگان استانداردهای تحت فشار FRAND را م،م می کند تا قبل از شروع دعوای حقوقی در مورد SEP ها در دادگاه اروپایی، تعیین نرخ FRAND توسط مرکز را درخواست کنند.

4 – هنر 40-41 رویه‌هایی را برای انتخاب «مصالح‌کنندگان» تعیین می‌کند، از جمله پیشنهاد پنج نامزد واجد شرایط توسط مرکز، که از میان آن‌ها احزاب دو نفر را انتخاب می‌کنند (اگرچه ابزار انتخاب مشخص نشده است. )

5 – هنر 60 مقرر می‌دارد که تصمیم سازش‌کنندگان برای طرفین محرمانه خواهد بود (به نظر من یک اشتباه جدی، با توجه به نیاز به شفافیت بیشتر در این زمینه، همانطور که بحث شد. اینجا و اینجا)

6 – هنر بند 4 58 مقرر می‌دارد که هیچ دادگاه اروپایی یا UPC نمی‌تواند در مورد پرونده‌ای که مربوط به SEP اروپایی است رای دهد، مگر اینکه از تصمیم این روش تعیین نرخ مطلع شود. در حالی که تعیین نرخ مرکز برای یک دادگاه ا،ام آور نیست، و هیچ رویه مشخصی برای معرفی تعیین FRAND در یک روند قضایی وجود ندارد، می توان امیدوار بود که تعیین مرکز به ،وان مدرک در ا،ر دادرسی های قضایی اروپایی در مورد SEP های آسیب دیده استفاده شود.

مقایسه با قانون حق امتیاز ضروری استانداردهای ایالات متحده (SERA)

همانطور که در مقدمه اشاره شد، نگر،‌ها در مورد ASIهای خارجی (به ویژه چینی) و تعیین‌های قضایی نرخ‌های جه، FRAND، قانون‌گذاران فدرال در ایالات متحده را نیز برانگیخت تا اقدامات مختلفی را برای کاهش تأثیر این دادرسی‌های خارجی بر اختراعات ایالات متحده پیشنهاد کنند. در سال 2022، دو لایحه از این دست در کمیته قضایی سنا ارائه شد: قانون دفاع از دادگاه های آمریکا (DACA) (بحث شد اینجا و اینجا) و قانون حق الامتیاز اساسی استاندارد (SERA) (بحث شد اینجا و اینجا). SERA یک دادگاه قضایی ایالات متحده برای تعیین نرخ های FRAND قابل اعمال برای پتنت های تحت فشار FRAND ایالات متحده، صرف نظر از یافته های هر دادگاه خارجی، ایجاد خواهد کرد. پیشنهاد اخیر اتحادیه اروپا دارای برخی ویژگی‌ها با SERA است، اما تفاوت‌های قابل توجهی نیز دارد. ج، زیر برخی از زمینه های مش، و واگرایی بین پیشنهادات ایالات متحده و اتحادیه اروپا را خلاصه می کند.

میز 1

مقایسه پیشنهادهای اخیر دادگاه FRAND ایالات متحده و اتحادیه اروپا


قانون حق امتیاز ضروری استاندارد ایالات متحده (SERA) (ژوئن 2022) مقررات پیشنهادی SEP اتحادیه اروپا (مارس 2023)
دادگاه دادگاه فدرال جدید EUIPO، یک آژانس اداری اتحادیه اروپا
مجوز مذاکره دسته جمعی بار حق امتیاز کل خیر آره
اثر اتصال ا،ام آور در ایالات متحده غیر ا،ام آور
تأثیر بر تعیین‌های FRAND خارجی تصمیمات FRAND خارجی برای پتنت های ایالات متحده را نادیده می گیرد هیچ یک
محرمانه بودن تصمیم خیر آره
ایجاد رجیستری SEP خیر آره
تست ضروری احتمالاً، اگرچه لازم نیست آره

ارزیابی پیشنهاد اتحادیه اروپا

پیشنهاد اتحادیه اروپا احتمالاً برخی از جنبه‌های دعاوی جه، FRAND را بهبود می‌بخشد. به ،وان مثال، می‌تواند نیروی تعیین‌کننده نرخ FRAND «جه،» توسط دادگاه‌های غیر اتحادیه اروپا در کشورهایی مانند چین و بریت،ا را کاهش دهد، پایگاه داده SEP معتبرتری نسبت به پایگاه‌داده‌ای که توسط SDOs بدنام نگهداری می‌شود ایجاد کند و برخی از نگر، فعلی در مورد مذاکره جمعی بارهای حق امتیاز کل برای استانداردهای خاص.

با این حال، پیشنهاد اتحادیه اروپا دارای چند اشکال مهم نیز است. اول، پیشنهاد اتحادیه اروپا یک ساختار تعیین نرخ ایجاد می‌کند که غیرا،ام‌آور است، بنابراین راه را برای بحث‌های بیشتر و شواهد «جدید» باز می‌کند که می‌تواند توسط طرف‌هایی که به دنبال متقاعد ، دادگاه‌های اروپایی برای انحراف از نرخ‌های تعیین‌شده توسط مرکز هستند، ارائه کنند. مهمتر از آن، ماهیت محرمانه یافته های مرکز بسیاری از مزایای سیستمی بالقوه آنها را از بین می برد، زیرا سایر فعالان بازار نمی توانند از اطلاعات ایجاد شده توسط مرکز در مذاکرات FRAND خود استفاده کنند و سیستم غیر شفافی را که امروزه وجود دارد، تقویت می کند. پیشنهاد ایالات متحده SERA با پیشنهاد تعیین نرخ ا،ام آور که باز و شفاف خواهد بود بر هر دوی این نقاط ضعف غلبه می کند.

گامی دیگر در مسیر تعیین نرخ فرانک جه، غیر،تی؟

علیرغم مزایای آنها، هر دو پیشنهاد ایالات متحده و اتحادیه اروپا از تمرکز بر اختلافات حزبی به جای بار کلی حق امتیاز برای یک استاندارد خاص رنج می برند. کارآمدترین، منصفانه‌ترین و شفاف‌ترین رویکرد برای تعیین نرخ FRAND جه، این است که همه طرف‌های ذی‌ربط (دارندگان و ذینفعان SEP) در یک رویه تعیین نرخ چندجانبه و چند ملیتی که به همه SEP‌هایی که یک استاندارد خاص را پوشش می‌دهند رسیدگی می‌کند و سپس آن تعیین را در دسترس عموم قرار می‌دهد. بسیار شبیه نرخ حق نسخه‌برداری که توسط هیئت‌های تعیین نرخ در ایالات متحده، بریت،ا و سایر کشورها تعیین می‌شود (به پیشنهاد مراجعه کنید اینجا).

در حالی که جامعه بین المللی هنوز چنین رویکرد جامع و چند جانبه ای را برای حق امتیاز FRAND پذیرفته است، اولین گام مهم در منطقی ، سیستم حق امتیاز FRAND حذف توانایی حوزه های قضایی فردی (مانند چین/بریت،ا) برای تعیین پیشگیرانه نرخ های FRAND جه، است. برای اختراعات خارج از حوزه قضایی آنها (نگاه کنید به اینجا). فرآیندهایی مانند آنچه در SERA ایالات متحده و پیشنهاد اتحادیه اروپا بیان شده است، به طور قابل توجهی گزند چنین تلاش های جه، یکجانبه برای تعیین نرخ را محدود می کند. همینطور که من دارم قبلا نوشته شده است، “نیازی نیست قضاوت نرخ کشور به کشور آ،ین بازی برای تنظیم نرخ جه، فرانک باشد”. اگر ذینفعان متوجه شوند که روندهای تعیین شده از نظر قانونی در کشورهای جداگانه سنگین است، ممکن است برای معمای حق امتیاز FRAND یک راه حل واقعاً جه، و در عین حال منصفانه پذیرفته شود.

[Disclosures: The aut،r declares no conflicts of interest regarding the subject of this article.]


منبع: https://patentlyo.com/patent/2023/04/response-national-determinations.html